Cari Blog Ini

Ahad, 24 Jun 2018

LIMA (5) PERISIAN PERAKAUNAN MUDAH UNTUK PERNIAGAAN KECIL SEDERHANA

Kewujudan pelbagai perisian perakaunan percuma pada masa kini pastinya dapat memberi banyak manfaat dan juga peluang kepada ramai peniaga kecil sederhana untuk merekod dan menguruskan kewangan dalam perniagaan mereka dengan lebih mudah dan cekap. Namun begitu ramai yang tidak peduli akan kewujudan perisian perakaunan ini dan kajian jelas menunjukan ramai usahawan-usahawan kecil sederhana tidak cenderung untuk menggunakan perisian perakaunan ini (Muiz et al. 2014). Mengambil kesempatan daripada perisian perakaunan percuma yang boleh didapati pada masa kini dan tanpa sebarang kos perlu dikeluarkan, saya ingin kongsikan lima perisian perakaunan yang percuma untuk menjadi pilihan bagi sesiapa yang menjalankan perniagaan kecil sederhana. Setiap perisian ini mempunyai kelebihan masing-masing dan secara dasarnya ianya merangkumi aktiviti merekod transaksi, menyediakan invois, menyediakan set akaun yang lengkap, membolehkan akaun ditutup setiap hari, membolehkan laporan dicetak untuk kegunaan membuat keputusan perniagaan. Saya percaya, dengan menggunakan perisian perakaunan seperti ini sudah pastinya ia akan memudahkan usahawan industri kecil dan sederhana dalam membuat keputusan perniagaan mereka dengan baik, dapat mengurangkan kos pengurusan, meningkatkan peratusan penghantaran tepat waktu, meningkatkan produktiviti, meningkatkan imej syarikat, jualan dan seterusnya keuntungan syarikat.

1. Wave
  • Wave menyediakan system perakaunan yang percuma yang mana ianya membolehkan perniagaan kecil menjejaki perbelanjaan, menghantar invois, dibayar dan baki buku-buku mereka. Perniagaan boleh menghantar invois profesional dan melihat status invois dan pembayaran, jadi mereka akan tahu bila hendak mengharapkan wang dalam akaun bank mereka. Perniagaan boleh juga menerima kad kredit dan dibayar dengan lebih cepat dengan Wave.

2 Brightbook
  • Brightbook adalah merupakan perisian  perakaunan percuma dalam talian sistem Brightbook mudah untuk digunakan dan ianya direka untuk membantu  perniagaan kecil (i.e. usahawan) yang tidak mempunyai pengalaman perakaunan dalam menjalankan perniagaan mereka. Dengan perisian ini usahawan kecil boleh menghantar invois yang kelihatan lebih profesional, dapat mengesan bil dan mengetahui nilai hutang dengan mudah dan cekap

3 GnuCash  
  • GnuCash menyediakan satu pendekatan yang mudah untuk Simpan kira dan perakaunan untuk perniagaan kecil. Perisian perakaunan percuma ini boleh didapati untuk Android, Linux, Windows, OS X, FreeBSDm GNU dan OpenBSD. Perisian yang menguruskan invois, akaun perlu dibayar dan diterima, serta perbelanjaan pekerja dan juga gaji.

4 ZipBooks
  • ZipBooks menyediakan perakaunan yang baik dan mudah untuk digunakan Ianya satu perisian yang direka untuk membantu perniagaan kecil bergerak ke peringkat seterusnya. ZipBooks' starter adalah percuma yang menyediakan sistem invois tanpa had,  tanpa had vendor dan pelanggan, simpan kira yang tidak terhad, keupayaan untuk menyambung dan mengurus satu akaun bank, dan laporan kewangan.

5 SlickPie
  • SlickPie menyediakan satu sistem pengurusan perbelanjaan asas untuk membantu perniagaan kecil. Ianya adalah satu perisian pengurusan mudah untuk digunkan keranan sistem ini menyediakan segala-galanya untuk perniagaan kecil yang memerlukan perakaunan yang licin dan tepat.

Moga ianya bermanfaat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.